Thursday 31 March 2011

0

Koleksi Tudung Lycra & Embosh....CANTIK & MURAH!!!

Salam semua...Saya ni baru nk berjinak-jinak dgn business tudung..Mai lah beli...Harga iAllah MURAH!!!
Ni antara tudung2 yg sy ada....




                                                XL (RM25)
                                               LYCRA ROSE PELANGI


                                                    







L (RM 20)
DUAL TONE LYCRA CURLY TWIST













M (RM18)
CLIP SCALLOP 

















XL (RM 24)
LYCRA EMBOSH














Sunday 27 March 2011

0

I Love My Parents ^_^

Bismillahirrahmanirrahim. sobahul khair semua!! Alhamdulillah ats kurnian iman & islam yg diberikn Allah kpd kita. Hari ni terasa nk tulis about parents lah. Skjp je masa berlalu..Hari ni dh hari Ahad..Mlsnya rasa nk blk kuantan semula. Klu ikutkan hati kecik ni, nk duk cni lama2 je. Tp, demi menuntut ilmu, aku harus berkorban. Nnt dh jd doc iAllah, mana ada bnyk cuti..So, kna practice dr skrg lah..

Hari khms ptg ari tu sy pulang ke shah alam sbb dh rindu sgt kt my parents. Ditambah lagi ngan rasa stress duk kt kuantn ni, so, tu yg decide utk blk. Leh jmpa parents & tenangkan hati cket. Kali ni kami suami istri balik asing2 sbb cuti xlama. So, masing2 blk jmpa parents masing2. Yelah, nnt nk endblock exm & pro exm kn.. Nk mintak restu mak ayah. Tp, jgnlah nk exm je baru mintak restu mak ayh tau. Klu bole, slalu2 lah mintak maaf ngan parents kite sbb kdg2 kite mgkin xsdr kite ada menyinggung hati parents kite. Sesungguhnya redha Allah terletak pd redha parents kite.

Mlm jumaat tu after smpai umah n mkn mlm..Tibe2.....

Baba : hah, nak tido ngan mama x mlm ni?

sy : hah? tido ngan mama?

Baba : yelah, mana tau hang rindu kat mama. nak tido ngan mama

Sy : malu2 (wp dlm hati nk sbnrnya). erm, xpe ke? nnt baba nk tido mana?

Baba : xpelah. baba bagi chance kat ank baba ni tido ngan mama. baba tido lah mana2. luar bole dlm bilik tgh
          bole.

Sy : hehehe...bole jgk ( malu nk ngaku sbb dh umo 23 pun msh tido ngan mak)

So, that night dptlah tido ngan my mama...borak2 smpai pukul brapa ntah..last2 tertido sndiri..adik, amat..jgn jeles ye akk dpt tido ngan mama ^_^ Manja sungguh sy ni kn...Umo dh 23..anak sulung pulak, dh khwn...tp still tido ngan my mama.. Xkshlah org nk ckp apa, yg pntg selagi mama sy msh hidup, time ni lah nk mnja2 ngan my mama..Thanks baba sbb bg tido ngan mama ^_^

Lpas bgn dr tido tu...terasa hilang semua stress n tension. Alhmdulillah..So, harapnya blk kuantn nnt sy lbh bersemangat utk study. Itulah rahsia sy klu nk tau..Bila sy rasa down ke give up ke stress ke...Solution nya...blk n jmpa my parents & klu xbole blk..gayut lama2 ngan my parents.. ^_^ tp, solution yg utama, mstilah mohon ngan Allah kn..

Alhmdulillah, terima ksh Ya Allah krn beri peluang pd ku utk berbakti to my parents. They are the best thing that's ever been mine ^_^  Thanks mama & baba for everything.. Luv mama & baba...


  

Friday 18 March 2011

0

Friday's story...

Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah masih dikurniakn nikmat Iman & Islam. Tadi terbaca 1 blog ni, pastu terjumpa kisah yg menarik utk dikongsi. Ia mengisahkan ttg kehidupan kita sbg manusia kat bumi ni tp dlm bentuk perumpamaan. Selamat membaca ^_^


Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja.

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi.

Aaaaa!!!!... Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya. Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya
.
Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.

Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata.
Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah









Kalau semua nak tahu ...

si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 
2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti.
Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita.
Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu.
Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah. Astaghfirullah...



(copy paste dr http://mr-tazkirah.blogspot.com )

Saturday 5 March 2011

0

Aurat

Kali ini diriku rasa terpanggil untuk menjelaskan perihal satu masalah yang dipandang biasa oleh kebanyakan orang iaitu aurat. Aurat adalah suatu kehormatan diri bagi seseorang, yang wajib dijaga dan dipelihara sepanjang masa. Walau di dalam apa jua keadaan, menjadi kewajipan ke atas umat Islam menutup aurat. Definisi lain ialah sesuatu yang tidak dibenarkan wanita mempersembahkannya di hadapan lelaki ajnabi ataupun sebaliknya. tetapi, untuk kali ini sy ingin fokus kpd aurat dengan keluarga yang bukan mahram. Kita semua sering  lupa dan abaikan ataupun tidak mengambil berat mengenai aurat di dalam keluarga yang bukan mahram. Ada yang selama ini menjaga batasan aurat dengan baik tetapi sebaik berkumpul dengan keluarga bab aurat ini dilupakan. Walaupaun kita sesama  keluarga tetapi jangan lupa ada yang ahli keluarga kita merupakan bukan mahram kita. Dan adalah haram jika kita bersalaman dan mendedahkan aurat kita kepada mereka :
1) Ipar duai kita (abg/adk/kakak ipar kita)
2) Sepupu kita
3) Isteri kepada bapa saudara / suami kepada ibu saudara kita

Kadang-kadang kita merasakan begitu rapat dengan mereka menyebabkan kita merasakan tak perlu menutup aurat. Ada juga ahli keluarga kita yang tegur “ hei.. dalam rumah pun pakai tudung tu kan waris kita” tetapi aurat tetap aurat dan perlu dijaga. Pernah suatu masa Nabi Muhammad S.A.W ditanya tentang Ipar. Baginda Menjawab. Ipar adalah Maut.
Ini menunjukkan bahanyanya Hubungan Ipar Duai ini jika kita tidak menjaga batas pergaulan dan Aurat.

FIRMAN Allah bermaksud: “Dan katakan kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya mereka menahan sebahagian penglihatan, memelihara kehormatannya dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya) selain daripada yang nyata (mesti terbuka daripada bahagian badannya yang sangat perlu dalam pekerjaan sehari-hari, seperti mukanya dan tapak tangan). Dan hendaklah mereka sampaikan kudungnya ke leher (tutup kepalanya sampai ke leher dan dadanya), dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya),
kecuali kepada suaminya, bapanya, bapa suaminya, anak-anaknya, anak-anak suaminya, saudara-saudaranya, anak-anak saudara lelaki, anak-anak saudara perempuannya, sesama perempuan Islam, hamba sahaya kepunyaannya, lelaki yang menjalankan kewajibannya tetapi tidak mempunyai keinginan(terhadap perempuan - umpamanya pelayan-pelayan lelaki yang sudah tua dan tiada lagi mempunyai keinginan kepada perempuan) dan kanak-kanak yang belum mempunyai pengertian kepada aurat perempuan.      Dan janganlah mereka pukulkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (misalnya melangkah dengan cara yang menyebabkan betisnya terbuka atau perhiasan seperti gelang/rantai kakinya nampak). Dan taubatlah kamu semuanya kepada Allah, hai orang yang beriman, supaya kamu beruntung.” (Surah an-Nur, ayat 31)

sebenarnya sudah jelas, Selain yang dinyatakan oleh ALLAH dalam firmannya diatas, semuanya adalah dilarang mendedahkan aurat kita dan bersentuhan. Marilah kita pakat-pakat menjaga aurat kita. semoga mendapat keberkatan oleh ALLAH sentiasa.. Amin..

peringatan buat diri sendiri & semua...moga Allah sentiasa memberi hidayah-Nya..


0

Bahaya Syirik





Assalamualaikum.

Dalam siri ke-9 ini, kita akan membicarakan isu yg agak berat ... take your time, don’t rush, read and think.... semoga bermanafaat.

Kesalahan melakukan syirik dalam beribadah kepada Allah,  WAJIB lah menjadi TOP prioriti kepada kita semua untuk di jauhi  sejauh-jauhnya dalam kehidupan kita. Apabila kesalahan syirik ini tidak ditaubati sebelum datangnya ajal, maka hilanglah kelayakan dan peluang untuk seseorang melangkah masuk kedalam syurga Allah, dan tempat tinggalnya adalah api, api, dan api , tidak ada chance untuk keluar buat selama-lamanya.
cid:image002.jpg@01CB4AA9.47D6A990




“Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka.”  al Maidah 5:72

Tafsiran ayat :

Sesunggunya siapa saja yg mempersekutukan Allah dgn sesuatu apu pun atau siapa pun, maka Allah mengharamkannya masuk syurga dan tempatnya dalam neraka. Sebab Allah telah menetapkan tidak akan mengampuni org yg mati dlm syirik, dan Allah tetap bersedia mengampuni semua dosa selain syirik. (ruj tafsir ibn Kathir (terjemahan singkat) jilid 3, h 142)

Oleh itu, ikutilah petua2 dan syarat2 yg ditetapkan oleh Allah untuk melayakkan kita menjadi ahli-ahli syurga …. Antaranya :

قل انما انا بشر مثلكم يوحى الى انما الهكم اله واحد, فمن كان يرجوا لقاء ربه فليعمل عملا صالح ولا يشرك بعبادة ربه احدا

“Katakanlah (wahai Muhammad), sesungguhnya aku ini hanyalah seorang  manusia seperti kamu, yg diwahyukan kepada-ku, ‘Bahawa sesungguhnya Ilah kamu adalah  Ilah yg ESA’, maka barangsiapa yg berharap untuk bertemu dengan Rabb-nya, maka hendaklah ia beramal dengan amalan soleh, DAN JANGANLAH  IA MEMPERSEKUTUKAN SUATU  APAPUN  DALAM BERIBADAH KEPADA RABB-NYA.” (al Kahfi : 110)

Walaupun perbuatan syirik dalam ayat ini ditujukan kepada perbuatan riya’  (ini berdasarkan kepada tafsiran yg terdapat dalam beberapa buah kitab tafsir spt at Thabari, Ibn Kathir, HAMKA), namum secara umumnya dapat difahami bahawa :

Diantara petua2 untuk layak menjadi ahli syurga adalah : (ada lagi syarat2 yg lain…)

1.       Beramal dengan amalan soleh
2.       Jauhi dari mensyirikkan Allah dalam beribadah kepada-Nya.

Beramal dengan amalan soleh telah banyak dibincangkan oleh banyak pihak. Umumnya semua orang mengetahui tentang amal soleh.
Namun petua yg  ke-2, iaitu jauhi dari syirik , x ramai yg membincangkannya secara mendalam …. Sekadar perbincangan mengenai riya’…

Kenapa?  Kemungkinan ….

Masing2 dah take-for-granted, aku dah Islam, dah buat amal soleh, solat, bayar zakat, puasa, tolong orang miskin, dah pi umrah 3 kali dan haji 2 kali dah, tentu confirm masuk syurga, kalau kena masuk neraka pun, alah kejap je, pas tu masuklah syurga … itulah  harapan dan kata2 mereka …. Tapi mereka lupa atau  tak tahu ttg syarat yg ke-2 ini … JANGAN SEKALI2 MEN-SYIRIK-KAN ALLAH !

Ada pula yg berkata:  alah.. apa susah2, janji kita tak menyembah tokong, tak menyembah patung, tak menyembah Jesus… kira x buat syirik la tu….kira ok lah tu …

Cuba lihat firman Allah yg berikut ini : (at taubah : 31)

اتخذوا احبارهم ورهبانهم اربابا من دون الله والمسيح ابن مريم وما امروا الا   ليعبدوا الها واحدا  لا اله الا هو سبحانه عما يشركون

“Mereka menjadikan orang2 alim dan rahib2 mereka sebagai TUHAN2 selain Allah, dan (juga mereka mempertuhankan) al Masih putra Maryam, Walhalnya, tidaklah diperintahkan kepada mereka melainkan supaya mereka beribadat (mempertuhankan) kepada Ilah (Tuhan) yg Esa,  Tiada Ilah selain Dia, Mahasuci Dia daripada apa yg mereka sekutukan.”

Tafsiran ayat :

Diriwayatkan dari Adi bin Hatim bahawa ia mendengar Nabi SAW membaca firman Allah (seperti diatas). Kemudian Adi menuturkan, “Maka aku berkata kepada beliau (Nabi SAW), “Sungguh kami tidaklah menyembah mereka.’ Beliau bertanya, “Tidakkah mereka itu mengharamkan apa yg telah dihalalkan oleh Allah, lalu kamu pun turut mengharamkannya. Tidakkah mereka itu menghalalkan apa yg telah diharamkan Allah, lalu kamu pun turut menghalalkannya? ‘ Aku menjawab, ‘Ya.’ Maka beliau bersabda, “Itulah ibadah (penyembahan) kepada mereka.”
(HR. Imam Ahmad dan at-Tirmidzi menyatakan hadith ini bertaraf hasan).  (rujukan : Syaikh Abdurrahman Hasan Alu Syaikh (1994), Fathul Majid. (terj.) c. 7. Jakarta : Pustaka Azzam, h. 723)

Huraian :

Adi bin Hatim datang kepada Nabi SAW pada tahun ke-9 hijriah, lalu ia masuk Islam. Hadith ini menunjukkan bahwa mentaati pendeta dan rahib dalam bermaksiat kepada Allah adalah suatu bentuk PENYEMBAHAN kepada mereka, bukan kepada Allah, dan ini termasuk syirik besar yg tidak akan diampuni-Nya (jika tidak  bertaubat sebelum ajal – tambahan oleh aag) .   (rujukan : Syaikh Abdurrahman Hasan Alu Syaikh (1994), Fathul Majid. (terj.) c. 7. Jakarta : Pustaka Azzam, h. 734)

Applikasi dalam kehidupan semasa:

Hal ini telah banyak terjadi di kalangan manusia terhadap orang yg mereka melakukan taklid kepadanya, kerana mereka mengabaikan dalil jika menyalahi orang yg dijadikan sandaran dalam taklid, dan itu termasuk syirik.
Adapun taat kepada pemimpin dan mengikuti mereka dalam hal yg bertentangan dengan syariat Allah dan Rasul-Nya, maka malapetaka ini telah tersebar dari dahulu sampai sekarang, pada kebanyakkan pemimpin setelah para Khulafahurrasidin, dan seterusnya.
    (rujukan : Syaikh Abdurrahman Hasan Alu Syaikh (1994), Fathul Majid. (terj.) c. 7. Jakarta : Pustaka Azzam, h. 734 - 735)

Pemahaman ringkas :

Taat  membuta tuli kepada orang alim, pemimpin or orang yg ada autoriti etc, sehingga dalam perkara :

1.       Allah kata perkara ini haram;  orang alim/pemimpin kata ini halal;  dan pengikut mentaati mereka dgn turut mengatakan ianya halal
2.       Allah kata perkara ini halal; orang alim/pemimpin kata ini haram; dan pengikut mentaati mereka dgn turut mengatakan ianya haram

Maka, ketaatan seperti ini, adalah dianggap sebagai PENYEMBAHAN kepada orang alim/pemimpin tersebut… dan ini satu bentuk syirik besar … dosa yg menyebabkan seseorang itu diharamkan oleh Allah dari menjadi ahli syurga (jika ia tidak bertaubat sebelum ajal)…..

Kesimpulan.

Diantara bentuk2 syirik :

1.       Perbuatan  secara fizikal melakukan penyembahan kepada patung, tokong, batu, busut, kuburan orang alim, Jesus, Dewa itu dan ini (bentuk kesalahan ini telah diketahui umum)
2.       Mentaati alim ulama/pemimpin sehingga mengharamkan  sesuatu yg telah dihalalkan Allah
3.       Mentaati alim ulama/pemimpin sehingga menghalalkan  sesuatu yg telah diharamkan Allah

Renungan.

Allah sebagai Pencipta segala sesuatu, tentulah Dia Pemilik segala sesuatu, maka Dia jugalah Pentadbir segala sesuatu, justuru  Dia lah sahaja yg berhak menentukan segala sesuatu, Dia-lah Pemutus-Kata, apa yg halal/haram, apa yg boleh/ x boleh, apa yg baik/ x baik …. Dialah RABB.

Maka jangan ada sesiapa dikalangan manusia  ini yg cuba memandai-mandai menukar atau merubah ketentuan yg telah ditetapkan oleh Allah. Jika degil juga ingin merampas hak mutlak Allah ini…. kemudian x mahu pula bertaubat, malah berbangga dengan kedegilannya … siapkanlah   tempat dalam api neraka, tiada disana melainkan azab yg pedih. (Ya Rabb, jauhilah kami dari kemurkaan-MU ini).

Namun… lihatlah realiti yg berlaku di sekeliling kita, dlm masyarakat kita …. menggerunkan, menyeramkan dan mendukacitakan….. 

InsyaAllah, perbincangan seterusnya dlm siri yg akan datang ....

(sekadar berkongsi dr apa yg dipelajari dr ayah sy dlm usrah)

0

Hikmah Perkahwinan

Bismillahirrahmanirrahim

Gud morning semua!! Alhmdulillah krn msh diberikan peluang utk menghirup udara yg segar pd hari ni dlm keadaan Islam & beriman. Semalam  kami 1batch dikejutkan dgn berita perkahwinan classmate kami yg bkl dilangsungkn pd 2/4/11 ni. Diam-diam ubi berisi rupanya shbt kita ni ye. Tapi, itulah cara yg diajarkan dlm Islam. Menyembunyikan  pertunangan & menghebahknlah pernikahan / perkahwinan kita.

Kebetulan mlm td dlm rancgn TV9 (Tanyalah Ustazah) pun membincangkan tajuk hikmah berumahtangga. 
Jadi, sy kongsikanlah apa yg sy dpt dr ceramah ustzh tu ye.

Islam sangat menggalakkan perkahwinan krn perkahwinan tu adlh slh satu drpd sunnah Rasulullah (SAW). nabi (SAW) tak mengaku umatnya jika seseorang tu tak mahu berkahwin sedangkan dia punyai kemampuan & perbelanjaan yg cukup.

Sabda Rasulullah (SAW) : “nikah itu adalah sunnah ku, jika sesiapa  yang menolak sunnah ku, maka ia bukanlah dari golonganku.

Terdapat bnyk hikmah & fadilat yg kita boleh kecapi dlm berumahtangga. Antaranya adlh menjaga 
kehormatan diri & menundukkan pndgn kita. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud :

“Wahai para pemuda! Barangsiapa di antara kalian berkemampuan untuk nikah, maka nikahlah, karena nikah itu lebih mudah menundukkan pandangan dan lebih menjaga farji (kemaluan). Dan barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah ia puasa, karena puasa itu dapat menjaga dirinya.(Hadis Sahih Riwayat. Ahmad, Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasaiy, Darimi, Ibnu Jarud dan Baihaqi).

Di samping tu, perkahwinan itu adalah ibadah, maka, berumahtangga merupakan ladang meraih & mengumpul pahala. Slh satu contohnya ialah suami memberi nafkah kpd isterinya & keluarganya merupakn amalm sdkh yg paling utama.

Dari Abu Hurairah r.a., ia berkata: Rasulullah s.a.w, bersabda: “Satu dinar yang kamu nafkahkan di jalan Allah, satu dinar yang kamu nafkahkan untuk memerdekakan budak, satu dinar yang kamu berikan kepada orang miskin dan satu dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu, maka yang paling besar pahalanya yaitu satu dinar yang kamu nafkahkan kepada keluargamu.” (Hadis Riwayat Muslim, Buku Riyadush Shalihin Bab Memberi nafkah terhadap keluarga).

Perkahwinan juga mampu merapatkan ukhuwah krn perkahwinan tu sendiri menggabungkan 2 buah keluarga yg masing2 punyai background yg berbeza. Lpas tu, kahwin ni jgk merupakan cara yg halal bg menzahirkan cinta kita pd insan yg menjadi pilihan hati kita. Allah melarang kita dari menghampiri zina apatah lagi berzina. Maka, bercouple b4 khwin, berdating berdua2an, berpegangan tgn & berpelukan haruslah & mestilah dijauhi krn perkara2 tersebut mampu mendekatkn diri kita kpd perbuatan zina. Tapi pasti remaja2 skrg akn membantah ideologi ni krn bg mereka bercinta b4 kahwin ni dh jadi trend n semua org msti buat. Sapa yg xbuat, dialah yg pelik. Ketahuilah anda semua, Islam xpernah melarang umatnya utk mencinta & dicintai seseorang krn cinta tu adlh fitrah bg semua makhlukNya di dunia ni. Cumanya, cinta tu harus disalurkan mengikut ajaran Islam iaitu dgn perkahwinan.

Allah berfirman : “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Ar-Rum : 21)

Maka jelas sekali bahawa tujuan perkahwinan itu bukan untuk seronok-seronok atau sekadar melepaskan rangsangan hawa nafsu, tetapi ialah untuk melahirkan pertalian kasih sayang bagi kedua pasangan. Di samping tu, perkahwinan juga merupakan slh satu tanda kekuasaan Allah & inilah salah satu cara Allah membahagiakan hamba-hambaNya. Melalui jalan perkahwinan.

Bagaimana hal itu mampu terjadi? Sementara kita lihat banyak rumah tangga yang tak bahagia, pertengkaran terjadi setiap hari. Suami jarang pulang. Isteri pun membalas menginap di rumah teman. Anak-anak dibiarkan terumbang-ambing. Rahsianya adlh niat yg btol utk berkahwin. Jika kita membina rumahtangga bukan ats niat ikhlas krn Allah & utk mencari RedhaNya. Ketika kita meniatkan ibadah kepada Allah melalui jalan perkahwinan, maka DIA pun menjadikan rumah tangga kita sebagai syurga. Di situlah bakal muncul ketenteraman. Disitu pula bakal muncul kasih sayang. Dan di situ bakal tercipta syurga dunia. Bagaimana? Kerana Allah sendiri yang bakal menjaga rumah tangga kita dengan kekuasaanNya. Maka, akan muncullah keretakan rumahtangga jika kita berbuat yg sebaliknya.

Wah..wah..wah... sudah pnjg sy membebel pagi2 ni kn..oklah,kita stop dulu ye..nk smbung study pulak. So, kesimpulannya, perkahwinan itu sangat indah & manis jika hubungan kita itu dibina di ats jln yg suci & mengikut kehendak syara’. Jika berlaku mslh rumahtangga, bermuhasabahlah kita & mohonlah keampunan ats sgala dosa dan maksiat yg kita pernah buat selama ni. Dan bagi mereka yg sudah berusaha mendirikan rumahtangga mengikut jln yg diredhaiNya tp masih punyai mslh rumahtangga, bersabarlah krn ianya adlh satu ujian buat kamu.


  

Thursday 3 March 2011

1

"Password" Doa








Alhmdulillah, syukur pada-Mu Ya Allah krn diri ini masih diberi nikmat iman & islam. Sementara tunggu asar ni, ingin sy berkongsi dgn anda semua ttg 1tajuk yg sgt related to our daily life which is Doa. 


Diriwayatkan daripada al-Nu’man bin Bashir daripada Rasulullah s.a.w, sabdanya: “Doa itulah ibadat.” Kemudian baginda membaca ayat: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. (Abu Daud: 1479, al-Nasa`i (dalam al-Sunan al-Kubra), al-Tirmizi: 3247 dan Ibn Majah: 3828)


Kenapa ye kita harus berdoa?. Dan apa pentingnya doa ni? Doa adalah intisari ibadah & ianya merupakan slh satu lambang kehambaan kita kpd Allah. "Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan" (Al-Fatihah : 5 ). Setiap hari kita baca ayat tersebut dlm solat sekurang-kurangnya 17x sehari tetapi mcm mana kita sebagai hambaNya mahu membuktikan kebergantungan kita terhadap Allah? Jawapannya, doalah yg menjadi bukti bahawa kita berserah & begantung hanya kpdNya. 


Allah berfirman : "Dan Tuhanmu berfirman, "Berdoalah kepada-Ku, nescaya akn Aku perkenankn bagimu. Sesungguhnya org-org yg sombong tidak mahu menyembah-Ku akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina." (Al-Ghafir : 60 ). Ayat Quran di ats menyeru kita supaya berdoa kpd-Nya & Allah pasti akn memperkenankn doa-doa hamba-Nya. Dan, bagi mereka yg mls dan tidak mahu berdoa kpd-Nya adalah mereka yg ego & sombong kpd pencipta-Nya.


Bagaimanapun, ramai yg akn menimbulkn persoalan, "mengapa doa sy tak dimakbulkn Allah wp sy dh berusaha berdoa pd waktu & tmpt di mana doa paling mustajab? ". jwpnnya boleh dikiaskn melalui crita  mengenai seorg ibu & ank kecilnya. Apabila ank kecil itu ternmpk ular, dia sngka ular itu alat permainan dan dia mahu bermain dgn ular tersebut. Tetapi, ibu akn melarang & bertindak utk tidak memenuhi permintaan ank kecilnya itu krn ibu mengetahui bhwa ular tersebut akn membahayaknnya. Begitulah juga dengan Allah. Allah berjanji akn memperkenankn doa hamba-hambaNya. Tetapi, cara & waktu di mana Allah akn perkenankn permintaan hmba-hmbaNya adlh menurut kehendakNya krn sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hamba-hambaNya.


Di samping itu, terdapat juga perkara2 yg boleh menghalang doa kita dr dimakbulkn oleh Allah. For example, mkn mknan dr sumber yg haram, bnyk berbuat maksiat, & gopoh dan bersungut dlm berdoa. Oleh kerana penyakit gopoh dan mahu segera itu datang daripada syaitan maka seorang mu`min mestilah tenang dan terus bersabar berdoa. Seorang yang kuat imannya dan sabar hendaklah menyingkirkan sifat gopoh kerana ia adalah sifat syaitan dan putus asa itu sifat orang-orang kafir. 


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Diperkenankan (doa) untuk seseorang daripada kamu selagi dia tidak gopoh dengan dia mengatakan, saya telah berdoa tetapi tidak diperkenankan untuk saya. (al-Bukhari: 6340, Muslim: 2735)


Berbalik kpd tajuk utama kita iaitu "password doa". Tahukah anda semua apakah password kpd doa kita? Password doa kita adalah : Y 2 K. Ingat tau password ni...jgn lupa ^_^  Tapi Y 2 K tu stand for apa ye?


Y : yakin
2 : 2 perkara iaitu; (1) Yakin bhwa kita sedang berinteraksi dgn Allah & Allah Maha Mendengar
                            (2) Yakin bhwa Allah akn memakbulkan doa kita
K : khusyu'.


Mcm mana nk dpt rasa khusyu' ketika berdoa ni ye? Ada 2 rahsia. Nak tau x? Ok,yang pertama, sentiasa merasa RENDAH DIRI di hdpn Allah. Dan yang keduanya adalah FAHAM mksud kpd doa yg kita baca tu.


Di samping password yg btol, doa juga ada adab2 yg perlu dipatuhi seperti mengadap kiblat, berada dlm keadaan berwudhu', mulakan dgn memuji Allah & berselawat ke ats Nabi Muhammad (SAW), dan tidak meninggikan suara.


Rasanya, cukuplah kn utk kali ni...pnjg sgt pun nnt org xnk baca..btol x? Kata-kata yg terakhir, teruskanlah berdoa kpd Allah dan jgn sesekali berputus asa jika permintaan kita belum dimakbulkn oleh Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik buat hamba-hambanya. Sebagai contoh kisah Nabi Zakaria yg berdoa memohon agr dikurniakan zuriat. Setelah 40thn, baru doa Nabi Zakaria dimakbulkn Allah. so, kesimpulannya, bnykknlah berdoa & memohon kpdNya. Sesungguhnya Allah berjanji akn memakbulkn doa kita.