Friday 22 April 2011

Assalamualaikum.

Siri ke-10 part 2 kali ini akan cuba menjawab persoalan aqidah yg telah dikemukakan dlm siri ke-10 part-1. InsyaAllah.   

Persoalan tersebut adalah :

Seorang ‘guru tarikat – Ratib Haddad’  telah mengajar kepada jamaah di sebuah masjid d sek 18 Shah Alam pada 11/3/2011 yg lalu, ajarannya :


-   Adapun berdoa di kuburan orang2 alim/wali dibolehkan (halal) dalam agama Islam. Ini kerana (katanya) :


1. Kita bukanlah meminta/berdoa kepada si alim/wali yg dah meninggal tersebut, tetapi kita sebenarnya memohon doa kepada Allah juga tetapi hanya melalui perantaraan wali2/alim tersebut.


2. Hujah yg beliau berikan :


-  Jika kika ingin bertemu dengan seorang raja/pembesar, kita tentu akan menggunakan ‘CABLE’ atau org perantaraan yg dikenali oleh si raja/pembesar tersebut. Raja/pembesar tidak kenal siapa kita, tapi dia kenal benar dgn org perantaraan tersebut ... jadi urusan akan jadi lebih mudah ...


-  Begitu jugalah dengan Allah, kita yg banyak dosa dan hina ini, tidak dikenali disisi Allah seperti mana Allah mengenali wali2/alim. Maka permohonan hajat/doa perlulah kepada ‘CABLE’ dari wali2/alim yg bertindak sebagai org perantaraan antara kita dan Allah. Ini kerana Allah tentu kenal benar dengan wali2 tersebut ...


-  Kesimpulannya, kita kenalah gunakan ‘CABLE’ perantaraan orang2 alim/wali yg sudah meninggal dunia untuk disampaikan hajat/permohonan/doa kepada Allah. Cara ini akan lebih termakbul.


(Perkataan ‘CABLE’ telah beliau ucapkan beberapa kali dlm kuliyyahnya)

Apakah benar ajaran yg seperti ini ?  Apakah halal perbuatan yg seperti ini ?
Ataukah guru tarikat ini cuba menghalalkan sesuatu yg telah diharamkan oleh Allah ?

Mari kita sama-sama men-tadabbur al-Quran untuk mencari jawapannya.

1)  az-Zumar : 3 

     الا لله الدين الخالص. والذين اتخذوا من دونه اولياء ما نعبدهم الا ليقربونا الى الله زلفى ان الله يحكم بينهم في ما هم فيه يختلفون, ان الله لا يهدى من هو كاذب كفار

3.  Ingatlah, Hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik). dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata): "Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat- dekatnya". Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar. 

Tafsiran ayat oleh HAMKA dlm Tafsir al-Azhar , Pustaka Nasional, Jilid 8, ms 6241-6242)

Tafsiran HAMKA bermula ...

Dalam ayat ini Allah menegaskan tentang org yg mempersekutukan yg lain dgn Allah; “Dan org2 yg mengambil yg selain Dia menjadi pelindung.”Mereka berkata untuk membela perbuatan mereka yg salah itu; “Tidaklah kami menyembah kepada mereka, melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sedekat-dekatnya,” Di dalam pembelaan diri itu, mereka mengakui memang Allah itu Esa adanya. Tiada Dia bersekutu dengan yg lain. Tetapi – kata mereka – kerana Allah itu sangat tinggi tidaklah akan sampai org semacam kita yg hina-dina ini akan dapat mencapai Dia, kalau tidak ada org perantaraan atau orang pengantar (CABLE).

Bahkan ada diantara “mereka”  itu yg mengumpamakan Allah dengan Raja Besar. Kata mereka, tidaklah dapat kita langsung saja bertemu dgn Sang Raja kalau tidak terlebih dahulu mengadakan org perantaraan (CABLE), atau org pengantar yg dekat hubungannya dengan Raja itu. Mereka telah berfikir dengan sangat salah. Mereka telah mengumpamakan Allah dgn makhlukNya sendiri, yaitu sang raja. Sedang raja-raja itu adalah makhluk yg lemah, tidak berbeza dgn manusia yg lain….. Manusia semacam ini yg mereka angkat martabatnya menyerupai Allah , atau martabat Allah Yang Maha Kuasa mereka turunkan agar disamakan dengan martabat raja-raja.

Betapa b****nya org yg mencari perantara atau pengantar untuk mendekati Allah, padahal Allah sendiri yg membuka pintu bagi seluruh hambaNya buat mendekati Dia dengan tidak ada perantara.

(akhir tafsiran HAMKATafsir al-Azhar ms 6241-6242)            nota : perkataan CABLE adalah tambahan penulis.


2) al-Hajj : 73-74
                                   
يأيها الناس ضرب مثل فستمعوا له, ان الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا  
 ذبابا ولو اجتمعوا له, ......... ما قدروا الله حق قدره , ان الله لقوى عزيز

73.  Hai manusia, Telah dibuat perumpamaan, Maka dengarkanlah olehmu perumpamaan itu. Sesungguhnya segala yang kamu seru selain Allah sekali-kali tidak dapat menciptakan seekor lalatpun, walaupun mereka bersatu menciptakannya. dan jika lalat itu merampas sesuatu dari mereka, tiadalah mereka dapat merebutnya kembali dari lalat itu. amat lemahlah yang menyembah dan amat lemah (pulalah) yang disembah.
74.  Tidaklah mereka menilai Allah dengan sebenar-benar penilaian. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa. 

Tafsiran ayat oleh HAMKA dlm Tafsir al-Azhar , Pustaka Nasional, Jilid 6, ms 4739-4740)

Tafsiran HAMKA bermula ...

Orang2 yg menyembah kpd yg selain Allah itu percaya juga bahwa Allah ADA. Tetapi mereka tidak mau mengerti atau salah mengerti tentang Allah. Kadang2 ada dikalangan mereka menyembah berhala, katanya kerana berhala itulah yg akan menyampaikan keinginanya kpd Allah. Katanya Allah itu serupa dgn seorang raja besar; kita tidak dapat langsung saja datang menghadap, kalau tidak pakai perantaraan.

Yg lebih disayangkan lagi ialah kesalahan penilaian mereka tentang arti Wali Allah. Allah berfirman :

        الا ان اولياء الله لا خوف عليهم ولا هم يحزنون. الذين ءامنوا و كانوا يتقون
                     
62.  Ingatlah, Sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
63.  (yaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertakwa.  (Yunus  : 62-63)

Dengan ayat ini Allah membuka pintu selebar2-nya bagi semua org untuk jadi wali Allah. Syarat yg mesti dipenuhi hanya dua saja, pertama iman kedua taqwa. Tetapi mereka tidak menilai Allah dgn sebenar penilaian, mereka tidak mau memasuki pintu yg terbuka itu. Melainkan mereka pergi ke kuburan org yg mereka anggap dimasa hidupnya jadi wali lalu dia memohon apa2 disitu. Padahal ayat2 itu menyuruh orang bertauhid, mereka lakukan sebaliknya, jadi musyrik. Kalau ditegur dia marah, hingga mau dia menyerang org yg menegurnya itu , sebagai tersebut dlm ayat al-Hajj :72

     واذا تتلى عليهم ءاياتنا بينات تعرف في وجوه الذين كفروا المنكرا يكادون يسطون بالذين يتلون عليهم ءاياتنا, قل افأنبءكم بشر من ذالكم, النار وعدها الله الذين كفروا وبءس المصير

72.  Dan apabila dibacakan di hadapan mereka ayat-ayat kami yang terang, niscaya kamu melihat tanda-tanda keingkaran pada muka orang-orang yang kafir itu. hampir-hampir mereka menyerang orang-orang yang membacakan ayat-ayat kami di hadapan mereka. Katakanlah: "Apakah akan Aku kabarkan kepadamu yang lebih buruk daripada itu, yaitu neraka?" Allah Telah mengancamkannya kepada orang-orang yang kafir. dan neraka itu adalah seburuk-buruknya tempat kembali. (al-Hajj : 72)

(akhir tafsiran HAMKATafsir al-Azhar ms 4739-4740)


Perbandingan.

Ajaran guru tarikat :

Pergilah  ke kuburan para  wali lalu memohonlah  apa2 disitu. Pohonlah hajat kepada Allah  melalui perantaraan para wali tersebut, niscaya, doa anda akan diperkenankan Allah. Ini kerana wali2 ini mempunyai hubungan yg baik dengan Allah, dan Allah lebih mengenali mereka. (guna CABLE)

Ulasan HAMKA mengenai ajaran guru tarikat di atas :

Melainkan mereka pergi ke kuburan org yg mereka anggap dimasa hidupnya jadi wali lalu dia memohon apa2 disitu. Padahal ayat2 itu menyuruh orang bertauhid, mereka lakukan sebaliknya, jadi musyrik. Kalau ditegur dia marah, hingga mau dia menyerang org yg menegurnya itu , sebagai tersebut dlm ayat al-Hajj :72  diatas.

Betapa b****nya org yg mencari perantara atau pengantar untuk mendekati Allah, padahal Allah sendiri yg membuka pintu bagi seluruh hambaNya buat mendekati Dia dengan tidak ada perantara.

Penjelasan.

1.      Org2 musyrik yg menyembah berhala (termasuk dlm zaman kita ini) berbuat demikian kerana : Tidaklah kami menyembah kepada mereka, melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sedekat-dekatnya,”  

2.      Org2 jahil yg mendatangi kuburan org yg mereka anggap menjadi wali semasa hidupnya buat memohon hajat/doa, berbuat demikian
kerana : Tidaklah kami berdoa/memohon hajat kepada mereka, melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sedekat-dekatnya,”

3.      Perbuatan yg serupa, cuma objek penyembahan yg berbeza. Yg  1. menjadikan objek berhala sebagai perantara antara mereka dan Allah, manakala yg ke 2.  menjadikan objek wali2/org2 alim yg sudah meninggal dunia sebagai perantara antara mereka dgn Allah

4.      Meminta pertolongan kepada seseorang yg masih hidup termasuk org2 alim/wali  adalah adat kebiasaan – harus

5.      Meminta pertolongan kepada seseorang yg telah meninggal dunia, samada org itu alim, wali, hatta kpd Nabi (saw) sendiri – adalah satu bentuk IBADAH. Apabila ianya bentuk ibadah, maka sudah semestinya IBADAH itu mesti ditujukan hanya kepada Allah (SWT).

6.      Apabila ibadah ditujukan kpd selain Allah, maka itulah SYIRIK.

7.      Memperbolehkan satu perbuatan yg jelas kesyirikannya, maka sudah tentu ianya satu perbuatan MENGHALALKAN  sesuatu yg telah Allah HARAMKAN. Dan kesalahan ini telah kita bincangkan dalam siri ke-9  yg lalu.

والله اعلم

 illal Liqa’
              

Saturday 9 April 2011

0

video lucah - politik Malaysia yg menjijikkan...

Dalam budaya manusia tiada nilai agama dan tamadun berakhlak, isu keaiban peribadi dijadikan mainan golongan yang selekeh. Maka muncullah kisah seks dan skandal peribadi tokoh politik itu dan ini sebagai senjata beracun membunuh musuh politik masing-masing.
Dalam Islam, perbuatan mendedahkan keaiban peribadi sebagai senjata politik adalah perbuatan yang dilarang oleh Allah dan rasulNya. Ia haram. Hanya mereka yang jahil nas-nas agama sahaja yang menyangka itu adalah suruhan syarak. Malangnya praktik ini telah diamalkan oleh ramai tokoh dan penceramah politik sejak dahulu lagi di negara kita ini.
Samada PAS, UMNO dan PKR; ramai individu dalam parti-parti itu telah terbabit dalam perkara yang diharamkan oleh syarak ini. Tuduhan seks, arak, kaki judi dan seumpamanya sudah menjadi ringan di lidah mereka. Bahkan kadang-kala mereka menghina rupa ciptaan Allah yang ada musuh-musuh politik mereka seperti mengatakan si botak, gagap, hidung besar, mamak dan lain-lain. Mereka melanggar pantang larang agama dalam berpolitik.
Wabak inilah sedang memakan diri mereka sendiri. Mereka yang tiada etika dan akhlak telah dan akan terus terbabit dalam hal ini. Sedangkan Nabi s.a.w
“Sesiapa yang menutup (keburukan) seorang muslim, Allah tutup (keburukannya) di dunia dan akhirat” (Riwayat Muslim).
Aib Peribadi
Islam melarang didedahkan aib peribadi yang tidak membabitkan kezaliman terhadap orang lain. Aib peribadi seperti zina, minum arak, berjudi dan seumpamanya hendaklah ditutup semampu mungkin. Jika hendak didakwa, hendaklah di mahkamah dan bukan untuk tontonan orang ramai. Pun begitu, Islam mengetatkan syarat saksi dan proses penyaksian.
Bagi kes zina, jika gagal dipenuhi syarat, penuduh boleh dijatuhkan hukuman qazaf. Tujuannya, untuk mengelakkan perangai suka menuduh dan mendedahkan aib peribadi orang lain. Sebab itu penzina dihukum 100 sebatan dan yang menuduh tanpa empat orang saksi 80 sebatan. Angka yang hampir bagi menunjukkan kesalahan menuduh tanpa empat orang saksi –sekalipun mungkin benar- adalah berat di sisi agama.
Firman Allah(maksudnya):
“Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik. (Surah al-Nur: ayat 4).
Nabi s.a.w sendiri mengelakkan agar aib itu didedahkan, bahkan disuruh bertaubat secara sendirian; dengan solat dan istighfar. Dalam riwayat Muslim, seorang lelaki datang kepada Rasulullah dan berkata:
“Wahai Rasulullah, aku mengubati seorang wanita di hujung bandar. Aku telah melakukan kepadanya (seks), cuma aku tidak menyetubuhinya. Inilah aku, maka hukumlah aku apa yang engkau mahu. Lalu ‘Umar (Ibn Khattab) berkata kepadanya: “Allah telah tutupi keaibanmu jika engkau menutupi dirimu”. Nabi s.a.w tidak berkata apa-apa. Lalu lelaki itu bangun dan pergi. Nabi s.a.w menyuruh seorang lelaki memanggilnya dan membaca kepadanya firman Allah (maksudnya) “Dan dirikanlah sembahyang pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari malam. Sesungguhnya kebaikan itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah Yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang Yang mahu beringat” (Surah Hud ayat 114). Maka ada seorang bertanya: “Wahai Nabi Allah, ini khas untuknya sahajakah? Jawab Nabi s.a.w: “Bahkan untuk manusia keseluruhannya”.
Bukan Bukti Asas
Rakaman video bagi kes maksiat peribadi tidak boleh dijadikan asas bukti. Bagi kes zina hendaklah dengan empat orang saksi. Tiada keperluan untuk pencarian bukti sampingan. Itu soal dosa insan dengan Allah bukan dengan orang lain. Jika ia terlepas, mahkamah Allah di mahsyar tetap ada, atau mungkin dia bertaubat. Tiada pihak yang rugi atau untung melainkan dirinya sendiri.
Kata Dr Yusuf al-Qaradawi mengenai usaha mencegah kemungkaran:
“Kemungkaran itu mesti nyata dan dilihat. Adapun jika pelakunya melakukannya secara sembunyian dari pandangan manusia dan menutup pintu rumahnya, maka tidak seorang pun boleh mengintipnya atau merakamnya secara diam-diam dengan menggunakan alat elektronik atau kamera video atau menyerbu rumahnya untuk memastikan kemunkarannya. Inilah yang ditunjukkan pada lafaz hadis “barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya….”
Dikaitkan kewajipan mengubah itu dengan melihat atau menyaksikan kemunkaran. Tidak dikaitkan dengan mendengar tentang kemunkaran dari orang lain. Ini kerana Islam tidak menjatuhkan hukuman kepada orang yang mengerjakan kemungkaran secara bersembunyi dan tidak menampakkannya. Diserahkan hanya kepada Allah untuk menghisabnya pada hari kiamat. Hisab ini bukan menjadi wewenang seseorang di dunia. Sehinggalah dia melakukannya secara terang-terangan dan menyingkap keaibannya.
Bahkan hukuman ilahi itu lebih ringan bagi orang menutupi kemungkarannya dengan menggunakan tabir Allah dan tidak menampakkan kederhakaannya sebagaimana yang disebutkan dalam hadith sahih: (bermaksud):”Setiap umatku diberikan keampunan kecuali orang-orang yang menampakkan (dosanya)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Justeru, tiada seorang pun mempunyai wewenang untuk menjatuhkan hukuman terhadap kemungkaran-kemungkaran yang dilakukan secara sembunyian. (Al-Qaradawi, Min Fiqh al-Daulah fi al-Islam, m.s. 124, Kaherah: Dar al-Syuruq).
Berbeza Dengan Kes Kezaliman
Ia berbeza dengan kes jenayah terhadap lain seperti bunuh, curi, rompak, rogol, diliwat secara paksa, rasuah dan seumpamanya. Kes-kes ini perlu dibongkar dan diambil tindakan demi keadilan terhadap mangsa. Rakaman dalam kes-kes ini perlu diusahakan. Islam mengizinkan, bahkan menyuruh didedahkan bahaya atau kezaliman yang dilakukan yang boleh memudaratkan orang ramai dan rakyat.
Jika ada perasuah, atau perompak, atau perogol maka hendaklah diberi amaran kepada orang yang mungkin menjadi mangsa. Itupun hendaklah atas asas bukti yang kukuh, bukan sekadar andaian. Demikian juga boleh mendedahkan kepada pihak yang berkaitan seperti hakim, pengundi dan orang awam tentang kezaliman yang boleh menimpa diri atau orang lain.
Firman Allah: (maksudnya)
“Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dizalimi, dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha mengetahui.Jika kamu melahirkan sesuatu kebaikan, atau menyembunyikannya, atau kamu memaafkan kesalahan (yang dilakukan terhadap kamu), maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pemaaf lagi Maha Berkuasa”. (Surah al-Nisa: ayat 148-149).
Tidak Perlu Suruhanjaya
Tiada keperluan menubuhkan suruhanjaya khas bagi kes-kes maksiat peribadi. Ini hanya akan membazirkan harta rakyat. Al-Imam al-Ghazali (meninggal 505H) dalam kitabnya Ihya ‘Ulum al-Din telah menyebut mengenai rukun-rukun perlaksanaan HisbahHisbah bermaksud perlaksanaan al-Amr bi al-Ma’ruf(menyuruh kepada makruf) apabila ia nyata ditinggalkan, dan al-Nahy ‘An al-Munkar (pencegahan kemunkaran) apabila ia nyata dilakukan.
Rukun ketiga yang disebut oleh al-Imam al-Ghazali ialah:
“Hendaklah kemungkaran tersebut zahir (jelas) kepada ahli hisbah tanpa perlu melakukan intipan. Sesiapa yang menutup sesuatu kemaksiatan di dalam rumahnya, dan mengunci pintunya maka tidak harus untuk kita mengintipnya. Allah Ta’ala telah melarang hal ini. Kisah ‘Umar dan ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf mengenai perkara ini sangat masyhur. Kami telah menyebutnya dalam kitab Adab al-Suhbah (Adab-Adab Persahabatan).
Begitu juga apa yang diriwayatkan bahawa ‘Umar r.a. telah memanjat rumah seorang lelaki dan mendapatinya dalam keadaan yang tidak wajar. Lelaki tersebut telah membantah ‘Umar dan berkata: “Jika aku menderhakai Allah pada satu perkara, sesungguhnya engkau telah menderhakaiNya pada tiga perkara. ‘Umar bertanya: “Apa dia?”. Dia berkata: Allah ta’ala telah berfirman (maksudnya: Jangan kamu mengintip mencari kesalahan orang lain). Sesungguhnya engkau telah melakukannya. Allah berfirman: (maksudnya: Masukilah rumah melalui pintu-pintunya). Sesungguhnya engkau telah memanjat dari bumbung. Allah berfirman: (maksudnya: janganlah kamu masuk ke dalam mana-mana rumah yang bukan rumah kamu, sehingga kamu lebih dahulu meminta izin serta memberi salam kepada penduduknya). Sesungguhnya engkau tidak memberi salam. Maka ‘Umar pun meninggalkannya…
Maka ketahuilah bahawa sesiapa yang mengunci pintu rumahnya dan bersembunyi di sebalik dindingnya, maka tidak harus seseorang memasuki tanpa izin daripadanya hanya kerana ingin mengetahui perbuatan maksiat. Kecuali jika ia nyata sehingga diketahui oleh sesiapa yang berada di luar rumah tersebut..”(Al-Ghazali, Ihya ‘Ulum al-Din, 3/28, Beirut: Dar al-Khair 1990).
Ingatan
Muslim hendaklah mengelakkan diri dari terlibat dalam kes-kes seperti ini. Ia menjadi pengajaran kepada semua parti politik. Manusia-manusia yang rendah nilai dan maruah sanggup untuk terbabit dalam hal seperti ini sejak lama dahulu. Mereka ini ada dalam UMNO, PKR dan PAS. Sedangkan Allah berfirman (maksudnya)
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (Surah al-Hujurat: 12).
Bangkit Generasi Baru!
Marilah kita bermufaraqah atau meninggal segala pelakon atau watak yang selekeh dan rela menghalalkan apa sahaja untuk kepentingan politik mereka. Tanpa mengira parti! Mereka mesti diusir dari pemainan bodoh ini. Kita tentang semua pelakon politik yang suka menyelak kain orang. Tak kira kerajaan atau pembangkang. Kita dijadikan ‘penonton bodoh’ yang seakan merelakan apa sahaja watak yang mereka lakunkan. Politik kita memerlukan nafas baru dan dibersihkan dari golongan yang jijik dan kotor ini! Kita perlukan politik idea, bagaimana dan cara membangunkan umat dan rakyat agar hidup berdisiplin, bermaruah dan bertamadun. Bukan cerita-cerita bodoh seperti ini!
source: http://drmaza.com/home/?p=1379#more-1379